Rozslisztes kenyér

Hozzávalók:

– 1 kg kenyérliszt (Bl 80) vagy finomliszt (Bl 55)
– 50 dkg teljes kiõrlésû rozsliszt
– 40 g friss élesztõ
– 1 csipet cukor
– 1,5 ek só
– víz

Elkészítés

Az élesztõt 150ml langyos vízben egy csipet cukorral felfuttatjuk (kb. 15 perc). A liszteket és a sót elkeverjük, és mélyedést készítünk a közepébe. Ebbe öntjük az élesztõs vizet, majd további langyos víz hozzáadásával (kb. 550ml ) géppel (kenyérsütõ gép, dagasztó funkció 30perc), vagy kézzel bedagasztjuk. A tészta akkor jó, ha sima, nem ragad, nem kemény. A tésztát kerekre gyúrjuk, majd lisztezett kendõvel kibélelt szakajtókosárba tesszük. Letakarva, meleg helyen 1,5 – 2 órát kelesztjük. Amikor jól megkelt (legalább a kétszeresére dagadt) kitakarjuk, majd egy hirtelen mozdulattal a jól belisztezett sütõlapátra fordítjuk. Két helyen éles késsel mélyen bevágjuk, vízzel megkenjük, majd a jól felfûtött, kitakarított kemencébe vetjük. Ezt a mûveletet gyorsan kell végezni, hogy a tészta ne essen össze.

Ötven percig sütjük, kivéve vízzel bekenjük. Puha, tiszta konyharuhába tekerve 2-3 órát állni hagyjuk. Pár óra elteltével a kihült kenyeret szeleteljük.

Jó étvágyat!

Megjegyzés: a kenyérliszt (Bl 80) egészségesebb, mint a finomliszt (Bl 55) mert több értékes tápanyagot (búzahéj) tartalmaz. Fehérliszttel a kenyér általában jobban, hamarabb megkel, puhább lesz, van aki jobban szereti. A rozsliszt helyett használhatunk tönkölybúzalisztet, mely nagyon egészséges, vagy graham lisztet, esetleg ezek keverékét. A kenyeret lehet dúsítani magvakkal (napraforgómag, tökmag, lenmag stb.). Minden esetben más ízû kenyeret kapunk.

Jó kísérletezést!